Jumaat, 11 April 2014

Mengapakah Air Asia begitu berkeras enggan berpindah ke KLIA 2

Mengapakah Air Asia begitu berkeras enggan berpindah ke KLIA 2 yang dibina khusus untuk penerbangan tambang murah? Alasan Tony Fernandes bahawa Air Asia tidak berpuas hati dengan isu keselamatan yang melucukan seolah-olah beliau mempunyai kepakaran membina lapangan terbang.

Hakikatnya isu keselamatan KLIA 2 adalah tanggungjawab Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA), Malaysia Airport Berhad (MAHB), Kementerian Pengangkutan dan Kementerian Kerjaraya. Sekiranya lapangan terbang ini tidak selamat, DCA tidak akan memberi kelulusan.

Lapangan terbang ini juga perlu mendapat kelulusan antarabangsa untuk beroperasi. Ini bukan cerita buat rumah kos rendah atau turap tar di dalam taman perumahan.

Untuk Tony mempertikaikan kemampuang pihak-pihak ini yang juga merupakan kumpulan yang terbabit dengan semua pengurusan lapangan terbang di Malaysia termasuk Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sangat tidak masuk akal.

Justeru jika diteliti dan didalami makna penolakan ini, kita akan berjumpa dengan alasan-alasan seperti dalam poster di bawah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan